Allt är inte vad det ser ut att vara.

Av någon anledning har jag sedan barnsben haft en dragning till lönnrum och hemliga gångar.

Jag tror att det hela började med Bamse-karaktären Vargens flyktrutt. Om jag inte minns fel så hade han en kista i sitt hus vilken ledde till en hemlig gång som gick upp ur en stubbe intill vilken han hade parkerat sin bil. En mycket användbar gång när man får irriterande gäster!

En annan favorit är såklart svängdörren i julkalendern Mysteriet på Greveholm, vilken man öppnade genom att dra i ett elefanthuvud av trä. Bakom lönndörren, vilken i det här fallet var en bokhylla, hade greven sitt hemliga vindsrum vilket endast gick att nå med en stege. I serien tar de listiga barnen sig upp med hjälp av ett armborst och ett rep. Trots att greven skrämde mig som barn hindrade detta inte mitt växande intresse för lönnrum.

Mysteriet på Greveholm - Säsong 1 - Avsnitt 24 av 24: Jul på ...

Att fly från fängelsen utgör också en del av min fascination. I långfilmen Greven av Monte Cristo finns ett exempel där de två fångarna Edmond Dantès och Faria gräver en gång för att ta sig ut ur ö-fängelset Château d’If.

The Count of Monte Cristo: a thoroughly distinguished swashbuckler ...

De flesta av fängelsena i The Elder Scrolls IV: Oblivion & The Elder Scrolls V: Skyrim har välgömda flyktrutter. När man flyr har man oftast möjlighet att även sno med sig sina konfiskerade föremål ut i det fria.

☆TES:5 Skyrim Gameplay - Jail System Secret Passage and Guard Bug ...

I ett av mina mest spelade spel Diablo 2 stöter man i slutet av Act 1 på flera hemliga rum. Om man tittar på kartan nedanför representerar de gula rutorna dörrar och det blå krysset där ens karaktär står. Rummet framför karaktären har inga synliga dörrar på kartan men om man klickar på ett särskilt ställe längs med panelen öppnas lönnrummet, vilket är FYLLT MED GULD OCH KISTOR.

I böckerna om Harry Potter är det givet att jag tycker mest om delarna där Harry finner hemliga rum och gångar. Hogwarts är ju paradiset för just det. Några nämnvärda är väl the Room of Requirement, ingångarna till de olika elevhemmens sällskapsrum och alla de gångar som går ut ur Hogwarts genom diverse statyer. Favoriten måste ändå vara ingången till Hemligheternas Kammare.

Potter fans are grossed out by a reveal about plumbling at Hogwarts

De gamla PC-spelen tillhörande de tre första Harry Potter-böckerna är även de mycket underhållande om man tycker om att leta efter hemliga rum! Dessa rum kunde finnas bakom speglar, tavlor eller väggar. För att samla alla trollkarlskort var man tvungen att hitta samtliga rum.

Harry Potter and the Chamber of Secrets (video game) | Harry ...

Om vi ska landa i verkligheten så är Paris Catacombs en värdig destination. För de som inte visste det undermineras Paris av en massiv labyrint bestående av mörka tunnlar. I tunnlarna har man hittat ett flertal lönnrum.

Paris CatacombsHappy Kataloween: the spooky celebration in the Paris catacombs ...

Under stadsparken i min hemstad Borås finns ett nätverk av tunnlar. För att ta sig in måste man ha nyckeln till ståldörren i parkens nordöstra del.

Skyddsrummet i Borås stadspark - Fotosidan

Här kan man se vad som finns innanför dörren:

Under min skoltid gick jag givetvis omkring och försökte hitta hemliga dörrar i universitetsbyggnaden. Det finns en massiv järndörr i källaren där skolans arkiv sägs ligga. Men finns där andra rum? Det får skolans framtida elever utreda …

Dacapo - Dacapo

Semper fi

Lämna en kommentar